Thursday, June 9, 2011

:Kenapa Orang Islam sembah bangunan kain hitam itu?

Posted by Zul Helmei at 2:41 PM

Assalamualikum dan salam sejahtera..

dapat email dari seorang customer..amat tertarik dan ingin berkongsi...sudi2kan share ye..


"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"


"Oh.. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"

"Baitullah tu apa?"
...
"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"

"Allah ada dalam tu?"

"Tak.."

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"

"Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."

"Kamu sembah apa?"

"Saya sembah Allah swt"

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"

"Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."

"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."

"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"

"Pernah.. selalu.."

"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"

"Tengok perlawanan bola la.."

"Di mana?"

"Dalam tv la.."

"Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."

"Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."
"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."
"So..?"
"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"
"Tak.. aku tengok perlawanan bola la melalui tv tu.."
"Peliknya.."
"Sebab apa pulak pelik?"
"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."
"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."
"Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"
"Ya.. tak pelik.."
"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt.. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."
"Erk.. kau betul.."



10 comments:

Syakir Rahman on June 9, 2011 at 2:53 PM said...

nice entry.....

"Cik Belog Kecil" on June 9, 2011 at 5:20 PM said...

akak..warna background akak gelap la,,susah nak baca ni..aduh rabun lg kami..hihi xpun akak tukar warna font :)

shida anwar on June 9, 2011 at 7:27 PM said...

dah tukar..agagagaga..saja nak bagi rabun kat org yg baca..ahaks..buleh baca tak?

Hans on June 13, 2011 at 2:58 PM said...

wahhhhhh
thanks 4 the sharing
alhamdulillah
entry yg bagus nih

Juvana Episod 8

efa on June 14, 2011 at 10:07 AM said...

bgus entry ni akak share :)terbaik!

HasrulHassan [HH] on June 17, 2011 at 10:47 PM said...

Salam. Bijak bijak .. saya akan share ini dalam blog saya ... boleh?

http://www.hasrulhassan.com

tyka on June 17, 2011 at 10:53 PM said...

thanks for da nice entry..
Subhanallah , MasyaAllah..
=)

A'IM on June 18, 2011 at 12:24 AM said...

nice one :)

shida anwar on June 18, 2011 at 10:11 AM said...

@Syakir Rahman
@Hans
@el-janna
@HeziqaMushadadLee
@tyka
@A'IM

Thanks :-)

@efa
@hasrul hassan

boleh..sharing is caring :-)

Alia Natasha on July 2, 2011 at 4:14 PM said...

terbaik :)

 

Shida Anwar Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Illustration by Enakei | Blogger Blog Templates