Monday, June 27, 2011

Jelly Kelapa

Posted by Putera Helmei at 6:59 PM 11 comments Links to this post
Asslamualaikum dan slaam sejahtera..

Dah lama sangat hutang ngan si kembo kat KBU...minta hampun ye Adish Shida..kembo kome ni datang mood malas yang teramat campor pulak tahap pelupa yang maha tinggi...ni khas untuk kembo dan juga mengkome-mengkome semua...ops terlupa adik sorang ni pun nak gak..sila ye adik..




Jelly Kelapa

1-sebungkus serbuk jelly kelapa
2-2 biji air kelapa muda (1200ml)
3-3000ml air
4-200 gram gula pasir (nak manis tambah lagi, tapi tak perlu manis2..nanti kencing manis..)
5-isi kelapa muda
6-perasa pandan (nak best letak daun pandan)

Cara-caranya

Masakkan air, air kelapa muda bersama serbuk jelly dan gula sehingga mendidih.
Setelah mendidih masukkan isi kelapa muda dan biar seketika
Masukkan daun pandan/perasa pandan.
Tutup api..tuang kan senua bahan2 ke dalam acuan yang sesuai dan sejukkan di dalam peti ais..



kelapa yang telah di belah dengan jayanya


Tadaaaaaaaaaaaaaaaaa....inilah hasilnya...sungguh sedap di makan waktu tengahari di musim panas ni..silalah cuba..



p/s-kalau rajin boleh buat jual oooo.....

Wednesday, June 15, 2011

wordless wednesday-#2

Posted by Putera Helmei at 9:26 AM 14 comments Links to this post
Assalamualaikum..salam sejahtera...

Meh joint wordless wedneday beramai-ramai..nak tau apa tu cer korang terjah kat sini


p/s-cer teka berapa cm bendi tu...

Up date:panjang bendi 29cm... clap..clap..clap..


Thursday, June 9, 2011

:Kenapa Orang Islam sembah bangunan kain hitam itu?

Posted by Putera Helmei at 2:41 PM 10 comments Links to this post

Assalamualikum dan salam sejahtera..

dapat email dari seorang customer..amat tertarik dan ingin berkongsi...sudi2kan share ye..


"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"


"Oh.. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"

"Baitullah tu apa?"
...
"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"

"Allah ada dalam tu?"

"Tak.."

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"

"Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."

"Kamu sembah apa?"

"Saya sembah Allah swt"

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"

"Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."

"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."

"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"

"Pernah.. selalu.."

"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"

"Tengok perlawanan bola la.."

"Di mana?"

"Dalam tv la.."

"Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."

"Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."
"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."
"So..?"
"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"
"Tak.. aku tengok perlawanan bola la melalui tv tu.."
"Peliknya.."
"Sebab apa pulak pelik?"
"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."
"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."
"Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"
"Ya.. tak pelik.."
"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt.. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."
"Erk.. kau betul.."



Wednesday, June 8, 2011

Wordless Wednesday #1-gambar seribu cerita

Posted by Putera Helmei at 2:03 PM 5 comments Links to this post
Assalamualaikum..salam sejahtera..


Wordless Wednesday?..sila jengah sini





p/s-sudi2kanlah komen ye..

bila aku naik hantu-syaitan bermaharajalela..

Posted by Putera Helmei at 1:35 PM 0 comments Links to this post

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Syaitan berada di mana-mana...sedang ko sibuk main fb lagilah bermaharajalela..sebab tengah curi tulang waktu kerja..menari2 sama laju ngan jari jemari yang menekan-nekan key board...

hari ni ko dah menang ye syaitan..seronok ko ye duk lompat2 atas kepala aku ni...wah-wah kemain lagi ye...siap ajak sedara mara wat joget lambak lagi...adoilah busuk ar ko kencing2 kat atas kepala aku ni oi...buruk perangai betul si syaitan ni..

Allah huakbar...dah lama diam diri bila rasa tak tahan masa tulah syaitan ambil kesempatan..sebab tu lah ramai yang mengingatkan sabar..sabar..sabar...sabar tu kan separuh dari iman..dah lama x mengamuk hari ni terjadilah perbalahan mulut...adoyai...nasib baiklah cepat sedar kalau tak mahu ada yang makan penampar..last2 keluarlah post ni kan fb hahaha

"KALAU DAH PERANGAI MACAM SETAN TU MEMANG SETAN LAH JUGA...DAHLAH TU GILA PULAK....SIAL PUNYA ORANG...KO XKAN HIDUP SENANG ANIAYA ORANG...RODA TU BERPUTAR.."

-Astaghfirullah halazim-

p/s-sesekali dapat lepaskan marah syok gak kan..hihi

Saturday, June 4, 2011

esok..akan bertemu dengan mereka-mereka...

Posted by Putera Helmei at 10:30 PM 2 comments Links to this post

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Setelah merancang dalam beberapa bulan ni esok akan sampai juga masanya...Reunion Bekas Pelajar 1993-1997 SMKF Besout...

walau ada ramai kawan2 yg katanya tak dapat hadir sebab ada komitmen dan event lain al-maklumlah cuti sekolah tapi tak mengapalah..harap2 segelintir yang hadir dapt mengubat rindu yang dah lama terpendam..cewah..

doa dan harapan semoga semuanya berjalan lancar...

p/s-janji nak buat jelly kelapa ... dah siap pun..tinggal bawa je esok..



 

Shida Anwar Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Illustration by Enakei | Blogger Blog Templates