Monday, June 27, 2011

Jelly Kelapa

Posted by Helmei Rashid at 6:59 PM
Asslamualaikum dan slaam sejahtera..

Dah lama sangat hutang ngan si kembo kat KBU...minta hampun ye Adish Shida..kembo kome ni datang mood malas yang teramat campor pulak tahap pelupa yang maha tinggi...ni khas untuk kembo dan juga mengkome-mengkome semua...ops terlupa adik sorang ni pun nak gak..sila ye adik..




Jelly Kelapa

1-sebungkus serbuk jelly kelapa
2-2 biji air kelapa muda (1200ml)
3-3000ml air
4-200 gram gula pasir (nak manis tambah lagi, tapi tak perlu manis2..nanti kencing manis..)
5-isi kelapa muda
6-perasa pandan (nak best letak daun pandan)

Cara-caranya

Masakkan air, air kelapa muda bersama serbuk jelly dan gula sehingga mendidih.
Setelah mendidih masukkan isi kelapa muda dan biar seketika
Masukkan daun pandan/perasa pandan.
Tutup api..tuang kan senua bahan2 ke dalam acuan yang sesuai dan sejukkan di dalam peti ais..



kelapa yang telah di belah dengan jayanya


Tadaaaaaaaaaaaaaaaaa....inilah hasilnya...sungguh sedap di makan waktu tengahari di musim panas ni..silalah cuba..



p/s-kalau rajin boleh buat jual oooo.....

11 comments:

aDisH.sHidA on June 28, 2011 at 10:45 AM said...

NANTI KEMBAQ CUBA

Ruzzezanie on June 28, 2011 at 11:07 AM said...

akak, kat area rumah ruzz ada orang jual..memang sedapppp wooo....


# terus teringin! mencik akak! mencikkkk :)

Sunah Sakura on June 28, 2011 at 11:58 AM said...

nakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!!!! yang betul2!!

::Miss Pikon:: on June 28, 2011 at 1:15 PM said...

sedap wooooo~~ bila nak cuba buat sendiri ntah.

Niena Pengembara Ilahi on June 28, 2011 at 2:19 PM said...

mmg sedap lau dimakan waktu panas.. klo kt kmpung sy singgit je, besau lak tu... kt kl, melaka mahal..

shida anwar on June 28, 2011 at 6:46 PM said...

@adish shida
cuba..jangan x cuba ye.

@Ruzzezanie
mintak hampun...larikkkkkk

@sunah
Kalau dekat akak dah buatkan ..makan ramai2..

@Miss Pikon
senang je..nnt cuba tau

@niena
kat kg banyak kelapa..kat kl ni kelapa muda sebiji dah RM.250..hihi

Isteri Encek Bard on June 29, 2011 at 9:50 AM said...

sedap dimakan dikala cuaca panas

efa on June 29, 2011 at 4:16 PM said...

blup jelly ni mmg sedap nak2 akak yg buat :P

shahjiehan on July 13, 2011 at 10:54 AM said...

200 gram pasir - gula pasir... hehehe


akak! nnt sy mai umah akak, nak tapu benda nih.. hehehe.. boleh kan

kiera'sakura on July 13, 2011 at 12:16 PM said...

makan time sejuk2,, time cuaca panas.. heavennnn.. :D

onie on August 14, 2011 at 11:24 AM said...

tekak ku sudah meminta-memintaaaaaa T_T

 

Shida Anwar Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Illustration by Enakei | Blogger Blog Templates